Mina Erfarenheter Om Hemskolning

Detta är ett inlägg för explorius. Du hittar även texten på deras hemsida här.
 

Något jag tror inte många utbytesstudenter kommer i kontakt med är hemskolade ungdomar. Tack vare en slump blev jag kompis med en kille som är just hemskolad ganska tidigt under mitt år, och via honom har jag träffat många andra hemskolade och många av dem har blivit några av mina närmaste vänner här borta.

Väldigt sociala
Jag antar att många har fördomar om hemskolade, såsom att de skulle vara helt isolerade från ett socialt liv, är lata och att de glider fram på en räkmacka i princip eftersom de kan välja helt själva vad de vill plugga och inte. Detta var även mina tankar om hemskolning innan jag träffade Daniel, en kille som har blivit en av mina bästa vänner här borta.

De ungdomar jag har lärt känna är det motsatta från asociala, de hittar på saker hela tiden och är väldigt öppna och lätta att umgås och konversera med. De alla känner varandra och umgås frekvent i likväl stora som små grupper. Lata skulle jag inte heller vilja påstå att de är, majoriteten av dem har varit eller är engagerade i en sport eller aktivitet utanför skolan - det finns inte en enda av de som jag känner som bara sitter hemma och spelar dataspel hela dagarna, vilket jag tror många tänker att de gör.

Mer frihet i studierna 
När det kommer till skolgången dock har de det enklare, det måste jag medge. Ifall de inte vill ha en speciell klass, behöver de inte ta den, och om de vill ta studenten tidigare än vanligt, kan de göra det också. Detta betyder inte att de har mindre skola än oss andra, utan det handlar mer om hur snabbt de väljer ett arbeta och hur effektivt arbetet går. 

Något som kanske är värt att ta upp är att hemskolning ofta innebär väldigt kristna föräldrar, vilket i sin tur innebär väldigt kristna barn. Här nere i Texas är de också väldigt ofta ganska "country". Många av mina vänner är väldigt religiösa och aktiva i kyrkan. För min del spelar det ingen roll, eftersom jag också är kristen, men för de som inte är det kanske det kan vara avskräckande. Om man inte är med de i kyrkan märker man inte av det särskilt mycket dock, förutom att de ber bordsbön och inte svär som andra tonåringar gör. I allmänhet är de mer respektfulla och traditionella än vanliga amerikanska tonåringar också, och väldigt vänliga och generösa.

Några av mina absoluta favoritmänniskor här borta är de som är hemskolade och jag är väldigt tacksam att jag har fått lära känna dem under detta år. Så om du som framtida utbytesstudent kommer i kontakt med någon som är hemskolad, våga lära känna dem! Du kanske hittar världens bästa människor som du kan skapa oförglömliga minnen med, precis som jag gjort.

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se