Reflektioner efter halva tiden

Nu när halva tiden har gått börjar man inse vissa saker. Som vad man uppskattar hemma som man inte har här, och vice versa.

En jul utanför Sverige
Under december kom en extrem saknad efter min familj. Jag antar att det är normalt runt jul, men allt jag ville under denna månad var att få spendera julen hemma med mina föräldrar. För här fick jag inte den klassiska julstämningen som jag älskar hemma, med alla julförberedelser, snö, adventsmys eller julmat. Att vara utan min familj på jul var något jag aldrig gjort förut.

Så många vänner jag absolut inte vill lämna
Även om jag hade denna enorma saknad hade jag ingen hemlängtan. För att tänka att jag bara har 5 månader kvar här ger mig världens ångest. Jag har det så kul här, och jag har fått så många vänner som jag absolut inte vill lämna. Bara att tänka på att jag har ynka 5 månader kvar att spendera med dessa underbara människor får mig att vilja gråta. För hur man än gör, kan man inte hjälpa att man fäster sig vid människor.

Det finns saker jag älskar med USA. Kulturen i allmänhet, hur trevliga och öppna alla är, hur rolig skolan är, och hur mycket större utbudet på saker att göra är.

Saknar svensk mat, tunnelbanan och cykeln
Sen finns det saker som är bättre hemma, som till exempel maten. Jag tycker det är jättekul att prova ny mat, både snabbmat och lagade rätter, men kan inte hjälpa att man tycker att maten är näringsfattigare här, och mindre smakrik. Saknar sallader till alla måltider väldigt mycket, till exempel.

Sen kommunaltrafiken. Har du inte bil här är du ganska fast. Man måste alltid be vänner om skjuts eller sin värdfamilj, vilket kan kännas lite jobbigt i längden. Ville jag någonstans hemma så var det bara att ta bussen eller tunnelbanan, eller till och med cykel, så kom jag dit utan problem.

Bo i USA i framtiden

Att vara här borta har definitivt fått mig att verkligen uppskatta saker jag har hemma i Sverige. Samtidigt har det gett mig en insikt att detta är ett land jag verkligen trivs i och skulle tänka mig att bosätta mig i framtiden.

USA är ett underbart land. Men det är även Sverige, och det har jag verkligen lärt mig under dessa 5 månader.
 
Detta är ett av mina studentreporterinlägg. Du kan även läsa den hos Explorius här.

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se