Halloween i USA

Detta är en av mina inlägg till Explorius som studentreporter. Om du vill läsa inlägget på deras hemsida istället kan du göra det här.
 
Visst firar vi Halloween i Sverige. Men inte på långa vägar i samma anda som amerikanerna.

Allt börjar redan i september 
För det första: Alla dekorationer. Target och Walmart började sälja halloweendekorationer redan i september vill jag minnas. Var du än åker kommer du se hus dekorerade. Det kan vara allt från små spöken i trädet till en enorm spindel på taket, ett blodigt huvud framför dörren eller gravstenar i trädgården. Det är verkligen allt eller inget här.

Utklädning inte som hemma
Sen har vi ju alla kostymer. Hemma i Sverige känner jag att vi mest klär ut oss till häxor, vampyrer, djävlar och så vidare. Läskiga saker helt enkelt. I USA är halloween mer bara en dag där du får klä ut dig till precis vad du vill. Jag var till exempel superwoman, min värdmamma var Cleopatra, och min värdsyster var den kvinnliga Robin Hood. Visst ser man människor i obehagligare kostymer också, som ett barn i blodiga sjukhuskläder, men de flesta vill bara klä ut sig i allmänhet. Kostymerna är tyvärr väldigt dyra och som tjej kan det vara svårt att hitta en lämplig utklädnad, men är man här under Halloween tycker jag verkligen att man ska delta i högtiden, för det är verkligen kul att klä ut sig för en gång skull.

Trick or Treat!
Bus eller godis, eller Trick or Treating som det heter här, är en annan grej som är stort. I Sverige är det ju mest yngre barn som går, om de ens går, men här var det hela familjer, barn och tonåringar. Alla var väl desperata efter godis. Jag gick med min värdfamilj och min kompis, och vi fick ihop en hel del konstigt amerikanskt godis som min värdfamilj fick njuta av senare. Det roligaste med trick or treating var att vissa hus hade små skådespel där de försökte skrämmas och få en att göra olika saker för att förtjäna godiset.

Allt som allt är halloween en väldigt stor högtid här och majoriteten kör stenhårt för det. Man lagar halloween-inspirerad mat, gör obehagliga drycker och gör kakor som ska föreställa fingrar, fladdermöss eller spöken. Jag hade en superrolig Halloween och jag hoppas att denna högtid är något alla utbytesstudenter vill delta i!

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se