Amerikanska ambassaden

Hej på er alla fina! :)
 
Förlåt för att uppdateringen legat nere, jag kom precis hem från Frankrike. Jag har några efterfrågade inlägg på ge de närmsta veckorna så håll utkik!
 
Idag var jag på ambassaden. Jag tänkte berätta lite hur det gick till, för er som undrar.
 
 
Jag hade min appointment klockan 10.00, men som de flesta av er säkert vet, rekommenderas man att vara där ett tag tidigare eftersom man blir insläppt enligt ett kösystem, så din tid spelar egentligen ingen roll.
Jag ställde mig i glasburen klockan 08:50 och där fick jag stå i en kvart, vilket inte var så farligt egentligen. När jag fick komma fram fick jag visa upp mitt pass och sen ombads jag att vända mig om och visa undersidan av mina skor. Sen blev jag insläppt i säkerhetskontrollen som fungerar som en flygplatssäkerhetskontroll och fick lämna ifrån mig mobilen.
Väl inne i ambassaden (vilket jag var runt 09:10) fick jag en nummerlapp och fick vänta i 25 minuter innan jag fick komma fram till en kassa och lämna ifrån mig alla mina papper. Sen fick jag sätta mig ner igen, och då fick jag vänta tills 10:25 innan jag blev uppkallad för "intervju". Intervjun var helt ärligt bara att de skulle ta mina fingeravtryck och sen var konversationen enligt följande:
 
- Do you know which state you will be in?
- Yes, Texas.
- So you already have a hostfamily?
-Yes I do.
-Alright, here are your documents, keep it with you when you travel and read this (håller upp ett litet häfte) and you are finished for today.
-Alright, thank you.
 

End of conversation, haha. De tog mitt pass eftersom de ska stämpla visumet i det och det kommer komma på posten om typ 7 dagar. Det var mycket simpelt hela processen egentligen, men jag kan säga att jag oroade mig i onödan. Jag var supernervös över att göra något fel så till exempel när jag skulle igenom säkerhetskontrollen plockade jag upp min telefon ur bakfickan och mannen där frågade mig "Are your pockets empty now?" Och jag ba, "Eh, no" och han upprepade frågan och jag ba "Oh sorry, yes they are", för i mitt huvud hade jag fått frågan till "Do you have anything left in your pockets?". Hahah, fail.
I alla fall är det skönt att ha det överstökat, nu är alla officiella förberedelser klara!
 
Idag är det också exakt 1 månad kvar tills jag åker. Allt blir mer verkligt för varenda dag som går... jag känner mig både nervös och exalterad på samma gång, och samtidigt stressad att hinna ta vara på tiden här hemma.
Tack föresten till alla er som läser, det är jättekul att så många följer bloggen! Blir jätteglad av det och extra glad när ni slänger iväg en kommentar ;) Om ni undrar något eller vill ha ett specifikt inlägg, fråga bara så ordnas det!
 
Kramar

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se