Christmas

Hej och glad annandag!
 
Nu är det dags att berätta om julen. Självklart var det mycket annorlunda från hemma i Sverige, men jag hade en bra jul i alla fall. :)
 
christmaspic
 
Julafton började med att jag, min värdmamma och värdmormor åkte och handlade lite saker från en mexikansk mataffär som vi har i Conroe som heter Fiesta, tycker det är jättekul att gå och kolla på alla mexikanska råvaror som vi inte har annars här i mataffärer. Sen åkte vi även till dollarstore för att köpa lite stockingstuffers till Naomi och Juergen.
 
När vi kom hem började förberedelserna av maten! Jag fick hjälpa till att hacka olika saker till fyllningen för kalkonen.
Sen fick jag en liten paus och passade då på att skypa med mamma, pappa, Clara, mormor och morfar. Var såklart skönt att prata med dem på julafton men även jobbigt, började bara gråta av att se dem, trots att jag inte alls varit ledsen tidigare under dagen. Menmen.
 
Resten av eftermiddagen bestod av matlagning och fixande. Precis innan middag serverades Jamican, vilket är en mexikansk dryck gjord på hibiscusblomman, vatten, russin katrinplommon och socker (de var dock väldigt tankfulla och gjorde en utan socker till mig). Sedan la man i hackade pecannötter. Jag skulle vilja jämnföra det med glögg, för den serverades varm. Jättegod var den i alla fall!
Sedan åt vi vår kalkonmiddag, som var mycket god! Jag tyckte ju inte så mycket om kalkonen på thanksgiving då den var rätt så torr, men denna kalkon var jättesaftig och tillsammans med stuffingen och salladen var det supergott!
Efter maten dekorerade vi våra gingerbreadmen som vi hade bakat under eftermiddagen och sedan tog vi lite bilder och Juergen och Naomi fick öppna varsin present. 
//gingerbreadmen's in making//the neighbour brought us some homemade cookies//presents underneath the tree//my hostsiblings getting to open one of their gifts//
 
Försökte kolla på Kalle Anka men hittade den inte på SVT och på youtube var det inte riktigt samma sak, såg delar av den i alla fall vilket kändes mysigt!
 
Idag var det juldagen vilket är dagen de flesta amerikaner firar jul på. Vi vaknade vi halv åtta och gick ner och öppnade julklappar.
Jag hade fått lite paket från Sverige vilket jag är otroligt tacksam över, så yttligare tack till alla er som skickade, uppskattas jättemycket och det var superbra presenter!! Sedan fick jag julklappar av min värdfamilj också, det var verkligen tankfulla presenter som jag tyckte jättemycket om så jag är väldigt tacksam över det!
 
Efter jag hade ätit frukost tog jag en 5km löptur, har inte sprungit så kort på länge men tänkte öva hastighet istället så det blev en speedrun istället.
 
Vid ett tiden åkte jag, Naomi, Patricia och hennes mamma till Market Street för att ta lite foton och så. Var ganska tomt eftersom inget var öppet men julfint i alla fall! Just det, det var hela 28 grader och solsken idag, galet på juldagen! Vädret här kan verkligen inte bestämma sig, haha. Efter helgen blir det engradigt igen dock så kylan kommer tillbaka, tyvärr.
Sedan fortsatte vi vår lilla rundtur till Lake Conroe, där jag faktiskt inte heller hade varit! Vi köpte drycker från Sonic och satt och kollade på vattnet. Otroligt vackert var det där, om någon någonsin bjuder mig på dejt vill jag gå till en av restaurangerna där och sen gå längs vattnet haha, superfint! Tog en liten promenix runt området och bara njöt av utsikten!
Sedan åkte vi hem och jag kollade på ett gammalt avsnitt av Tinas julkök, ville ha lite svensk julkänsla och älskar ju matprogram och Tina är riktigt grym så det var mysigt, konstigt att sätta på TV4 play från Texas dock, var så ovant när Icareklamen kom upp liksom... (åh vad jag saknar dem insåg jag hahaha bästa ju).
Till middag åt vi enchiladas vilket var supergott som vanligt!
 
Massor av kramar, hoppas er jul har varit jättebra!

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se