Brottning

Mitt nya inlägg som studentreporter, vill du läsa det hos Explorius gör du det här.
 
 
 
När sporten blir ditt liv
Efter många om och men satte jag min fot inne i brottarrummet i min skola en dag i oktober. Det luktade svett blandat med rengöringsmedel och runt om mig var det både killar och tjejer i olika storlekar, men alla väldigt vältränade. Och sen kom jag, lilla Julia, som knappt har några muskler alls. Vem kunde ha trott att brottning skulle bli mitt liv?

Av någon anledning hade jag lyckats bli vän med olika personer som alla var i brottarlaget, och de höll hela tiden på att pusha mig till att gå med. "You got a nice grip, you will be a really good wrestler, I promise!" Först var jag väldigt tveksam men sen så tänkte jag att jag faktiskt är här för att prova nya saker.

Sen dess har jag varit fast. 
Jag älskar allt som har med brottning att göra - de två timmar vi tränar varje dag, tyngdlyftningen på morgnarna till tävlingarna som ger heldagar mellan 6 på morgonen till 8 på kvällen.

Jag har lärt mig så mycket olika tekniker under dessa månader och alla olika regler. Visst var det svårt i början och jag såg förmodligen mycket rolig ut när jag lite halvt tafatt försökte ta ner någon tjej. Men jag har jobbat på både min teknik, styrka, och även aggressivitet vilket har fått mig att faktiskt vara helt okej inom denna sport.

En i gänget
Det bästa av allt skulle jag nog ändå säga är laget. Brottning är en väldigt intim sport som ni förstår (vilket var otroligt obekvämt i början kan jag tala om), och det har gjort att vi alla är väldigt bra vänner. De var otroligt välkomnande mot mig redan från dag ett och nu är jag verkligen en i gänget - en av brottarna. Vi har så kul tillsammans, skämtar runt, brottar ner varandra utan förvarning och pratar om allt och inget. Även om vi alla är dödströtta när vi åker till tävlingarna tidigt på morgonen peppar vi alla varandra och är verkligen ett lag.

Så jag vet att jag gjorde rätt dagen när jag gick in i brottningsrummet. För nu känns den där äckliga svettlukten som hemma, och de vältränade människorna kallar jag mina vänner. Numera har brottningen även blivit mitt liv, det som jag prioriterar och det som tar upp all min tid. Och det är en av de bästa sakerna jag gjort under mitt år hittills. 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se