När drömmen blir till vardag

Läs inlägget på explorius hemsida istället här.
 
Alla utbytesstudenter upplever tiden då drömmen blir till vardag. Man kommer in i rutiner, och dag efter dag passerar.

För vissa blir detta en jobbig period. Kanske är allting inte så nytt och spännande längre. Kanske har man inte hittat sina vänner än, eller kommer inte överens med värdfamiljen på det sättet man hade trott. Hemlängtan är nog ganska vanligt efter en månad, när allt blivit till vardagligheter.

Börjat känna mig som hemma
Även för mig har drömmen blivit till vardag. Men absolut inte på ett negativt sätt. Jag har börjat känna mig som hemma i mitt nya hus, i min nya stad. Jag trivs jättebra med min värdfamilj. Även om jag har vant mig vid skolan är jag fortfarande lika förväntansfull över vad dagarna ska innehålla. Varje dag innehåller något nytt och spännande för mig fortfarande - även om det är något så enkelt som att ha lärt sig ett nytt engelskt ord, provat något nytt att äta, eller pratat med en ny person - men kanske inte på samma nivå som tidigare. Hemlängtan känner jag inte heller, mitt år har ju bara börjat!

Rutiner
Mina dagar ser exakt likadana ut måndag till fredag. Jag stiger upp vid 05:30, kommer fram till skolan vid 7 för att ha morgonträning med cross countryn, har mina resterande 6 klasser plus lunch, har träning efter skolan, tar den sena bussen hem vid 17:30, äter middag och gör mig i ordning för sängen. Det kanske låter simpelt och tråkigt när man hör det på detta sätt - men tänk på vad mycket skratt och konversationer dessa olika dagar innehåller!

Ny mat, rapkonsert och sleepovers
Under min månad här har jag hunnit delta i 3 cross country tävlingar, ätit riktig Texan barbeque och riktig amerikansk frukost på IHOP, gått på en kristen rapkonsert, haft min första sleepover med vänner, varit med om spirit days, gått med i kyrkans ungdomsgrupp och testat hur mycket ny mat som helst. Och jag vet att det kommer komma hur mycket nytt som helst, fortfarande!

Hösten är en spännande period
Trots att allt blivit till vardag betyder det inte att det roliga slutar. Snarare att det roliga bara har börjat. Hösten är en spännande period, med fotbollssäsongen igång och alla vet hur det påverkar amerikanerna, jag ska på läger med kyrkan, Thanksgiving, Halloween, och så småningom även julen. Under de kommande månaderna kommer jag uppleva aktiviteter med både mina vänner i skolan och min värdfamilj. 

Så nuvarande utbytesstudenter, eller blivande utbytesstudenter - frukta inte stunden då allt blir till vardag. Njut av den underbara tiden som kommer istället.
 
Detta är en av mina inlägg som studentreporter hos Explorius.

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se