Hur jag bestämde mig för att bli utbytesstudent

Hey theeere :)
 
Jag fick nyligen en fråga om varför jag ville bli utbytesstudent, och hur jag valde organisation och så vidare. Hela processen fram till att skicka en ansökan, det vill säga.
 
Sommaren 2012 var jag med min familj i Florida, USA, på semester. Jag kommer ihåg hur imponerad jag var av landet, allt från alla stora malls till att det kom en bil hem och levererade pizza, hur enorma mataffärerna var och hur en främling på gatan kunde ge mig en komplimang. Jag blev helt kär i landet i helhet och tyckte att det var de bästa två veckorna i hela mitt liv.
 
Efter det började jag som de flesta andra tonåringarna börja säga att jag ville flytta utomlands, och självklart ville jag till USA. Det formades en dröm inom mig att en dag få flytta dit.
 
Under hösten började jag höra talas om folk som hade varit utbytesstudenter. Min bästa vän Sandras kusin hade haft ett utbytesår i Colorado, och Sandra berättade om det för mig vilket fick mig lite intresserad. Jag började googla lite och hittade ett flertal bloggar. 
 
Julen 2012 berättade jag för mina föräldrar om utbytesår och sa att jag var intresserad. Min pappa sa då "absolut kan du få åka senare, om du skulle vilja det". Jag undrar om han verkligen trodde på att att jag verkligen skulle göra det, men så sa han i alla fall.
 
Jag blev helt beroende av att läsa utbytesbloggar och plöjde en efter en. Ungefär vid sommaren 2013 så började jag tänka på vilka organisationer som fanns. Jag hade ju läst ett gäng bloggar och hade därför läst om vad folk tyckte om respektive organisationer. Jag märkte till att näst intill ingen klagade på explorius, och jag gillade att de var en mindre organisation. Jag läste också en del om STS, och såg att väldigt många hade fantastiska år med dem men även ett antal som var väldigt missnöjda. Så ja, i slutet av sommaren hade jag redan bestämt mig för att Explorius var organisationen jag ville åka med.
 
Tiden flöt på och jag läste hela tiden nya bloggar, ni andra utbytisar känner säkert igen er i att man har läst hur många bloggar som helst genom åren, haha.
 
Januari 2014, den första dagen det var möjligt att anmäla sig för intervju, gjorde jag det till Explorius. Jag skulle gissa på att jag var den första att gå på intervju för året 15/16, haha. Jag var så laddad redan då. Intervjun kändes jättebra och jag gillade verkligen Explorius redan då, och samma vecka som intervjun blev jag antagen. 
 
Resten av resan är nu här på bloggen ju, så kika gärna tillbaka i arkiven om ni undrar något mer :)
 
Hittills har jag inte ångrat mig en sekund att jag valde att åka på utbytesår, och jag har hittills inte ångrat valet av organisation heller. Jag har inte tvivlat på något av de en enda sekund.
Därför känns det så sjukt att jag åker nu om ganska exakt 2 månader. I två och ett halvt år har jag velat det här, och nu är det min tur.
 
Kram på er.
 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se