New York dag 2

Hej!
Dagen började för min del 7:30, och min norska roomie sa på norska när jag vaknade: "Du sover som en stein" (typ stock/sten), haha. Jag känner mig inte alls jetlaggad av någon anledning.
Vi gick ner till frukosten vid 8, och tja, frukosten här är inte mycket för omvärlden. För min del blev det en fullkornstoast med smör och melon och ananas i mängder. 
 
Vid 9 började Adapting To America mötet vilket i princip var en kombination av alla Get Ready Möten. Reglerna upprepades osv.
 
Bussen in till New York avgick vid 11:15 idag med och vi åt lunch på Grand Central Station igen. Jag och Karoline gick till ett smörgåsställe där hon tog en wrap och jag tog en grillad ciabatta med kyckling, avokado, tomater och salsa, den var grymt god måste jag säga!
Sen var det dags för nästa guidade tur, och först åkte vi ut för att se frihetsgudinnan, på håll då. Sen gick vi vidare till World Trade Center, vilket verkligen kändes märkligt, liksom tänk allt som har hänt på den platsen. 3000 människor dog där, den 11 September 2001. Det finns som ett vattenfall i mitten av byggnaderna och runt den är det graverat namnen på alla som dog, hemskt verkligen. Man ser det på en av bilderna här nedan.
Sen åkte vi vidare ut till Brooklyn. Vi åkte inte över Brooklyn Bridge dock, för det fick man inte göra med buss men vi åkte över Manhattan Bridge istället. Tog massor av bilder av Brooklyn Bridge dock som ni kan se haha. I Brooklyn passerade vi China Town innan vi kom fram till en liten pier, skulle jag vilja kalla det. Där stannade vi och tog bilder, och några köpte kalla drickor (och jag åt russinmix och drack klorvatten, hahah). Innan vi lämnade Brooklyn gick vi på gatorna i Little Italy och China Town innan vi åkte in till SoHo där vi blev avsläppta för 3,5 h fritid.
Jag gick med Karoline och Ellie precis som igår och vi gick i lite olika affärer, men vi fastnade i Brandy Melville i typ 1 timme. Jag köpte en jättesöt långärmad vit blus (precis som du tyckte mamma, haha!). Mitt kort fungerar inte att betala med här eftersom det är ett maestro, så jag har använt cash. Jag insåg att de 80 dollarna jag hade med mig började ta slut så efter det bestämde vi oss för att leta upp en bankomat. Det funkade inte att ta ut pengar för mig alls så jag blev lite panikslagen men jag har nu insett att det var för att jag glömde att stänga av spärren för att handla i Nordamerika, så jag får ta ut pengar imorgonbitti.
 
Vi åt middag på ett random italienskt cafe där jag tog en jättegod sallad med ruccola, torkade körsbär, parmesan, tomater och balsamvinäger. Sen gick vi till bussen och åkte tillbaka till hotellet. Idag sprang jag i gymmet dock, mina ben behöver en paus förstod jag när jag insåg att jag inte haft vilodag sedan i tisdags och att jag tydligen sprang 6 mil förra veckan. 
 
Det har varit en jättebra dag idag också, och jag kommer väldigt bra överens med Karoline så det är superkul. Vi har väldigt mycket gemensamt och hon är jättelätt att prata med så det är jättekul!! Vi pratar på engelska också (för jag är inte särskillt bra på att förstå norska, ibland när min roomie pratar med mig fattar jag absolut ingenting och säger typ "kan du säga det på engelska?" haha), och det är jättebra för jag har verkligen vant mig vid att prata engelska nu! Känns som en superbra övning helt enkelt. :)
 
Sen jag kom upp till rummet har jag bara snackat med mina roomies, och den norska, Celine, missade tydligen bussen hem till hotellet och fick betala 100 dollar för en taxi hem berättade hon, osmidigt på hög nivå haha. Annars har jag duschat och nu ligger jag här, färdig att sova, i princip.
 
Hoppas ni alla har det bra!
 
Kramar

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se