Kyrkan i USA

 Eftersom jag är protestantiskt kristen hemma i Sverige har jag sett fram väldigt mycket emot att gå till kyrkan. Jag har hört så mycket om det, hur annorlunda det skulle vara mot den svenska kyrkan, och hur mycket mer kul det skulle vara.

Som en rockkonsert
Idag var jag där för första gången. Jag var väldigt förväntansfull innan. Direkt när vi kom in möttes jag av mina värdföräldrars vänner, som alla ville hälsa. Redan nu har jag fått ett intryck av amerikaner som väldigt öppna och välkomnande. Innan jag visste ordet av, hade fyra personer uppe på scenen börjat sjunga. Men det var inte traditionella psalmer, som jag är van vid, utan det var mer som en rockkonsert med kristna texter.

I Sverige går jag i en så kallad modern svensk kyrka, där de är nytänkande. Det är viktigt att folk känner sig delaktiga i gudstjänsten, vilket jag personligen tycker att man sällan gör i vanliga svenska kyrkor. Här är delaktigheten maxad. Folk står upp och sjunger, dansar, och verkligen visar intresse. Det är verkligen annorlunda från Sverige, där folk sitter bänkade med sina psalmböcker och snällt gör vad som står i programmet. Folk tar initiativ här. De säger "Amen" när de tycker att det passar, vissa lägger sig på golvet och ber, och vissa gör som vi gör i Sverige. Det viktiga i denna kyrka är att alla ska få tro på sitt egna sett, och det tycker jag är bra.

Ett tillfälle att umgås
Prästen, eller pastorn som de säger här, är verkligen väldigt mån om sin församling. Han kallar de alla sina vänner och det märks att han verkligen känner så efteråt när alla går och minglar. Japp, efter gudstjänster pratar folk med sina vänner, och umgås. Min värdpappa säger att de alla är som en stor familj, vilket jag tycker låter som en bra inställning. Pastorn tar sin tid att prata med alla som vill, och hälsa på alla. Min uppfattning är att det inte alls är så i Sverige. I min moderna kyrka, kanske, men i övriga så tackar man bara prästen och går efter gudstjänsten. 

Bibeln på iPads
I USA somnar inte folk i bänkarna. De tycker det är roligt att vara där. Pastorn predikar om relevanta saker om livet, och hänvisar till bibeln i vissa sammanhang. Människorna läser för övrigt bibeln på sina telefoner, eller iPads. Sångerna de sjunger är visade på stora skärmar, och bibelcitaten pastorn läser upp är också visade där. Under gudstjänsten finns det några minuter där folk som har det svårt kan gå fram och prata med någon i församlingen, eller rent utav bara få en kram.

Jag älskar kyrkan i Sverige - men jag tror att om den var lite mer som kyrkan i USA, skulle fler folk gå till kyrkan.
 
Jag är ju som sagt studentreporter för Explorius under detta år, och jag har precis fått mitt första inlägg, det vill säga detta, publicerat här. 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 16 årig tjej från Stockholm. I Augusti åkte jag till andra sidan Atlanten med organisationen Explorius för att spendera ett år i Conroe, Texas som utbytesstudent. Under året kommer jag uppdatera om allt som händer där borta här, så jag hoppas du stannar! Kramisar

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se